środa, 9 stycznia 2013

Podsumowanie 2012



To był dobry rok. Przyniósł ogromne zmiany w moim życiu osobistym. Początek roku upłynął pod znakiem Zumby i ogromnego apetytu na dobrą literaturę. Wzięłam udział w wyzwaniu czytelniczym Marzec z Marią. Później przyszła wiosna, a z nią wieść o ciąży. Miałam więc jeszcze więcej czasu na czytanie, chociaż początkowo trudno było mi się na czymkolwiek skupić. Niestety od sierpnia, problemy ze zdrowiem, sprawiły że czytałam znacznie mniej. A w listopadzie przyszedł na świat mój Syn. 
W pewnej książce, przeczytałam w tym roku, że przyjście na świat dziecka powoduje reorganizację w układzie nerwowym polegającą na tym, że bardzo dużo komórek nerwowych ginie, umiera, co umożliwia powstanie nowych połączeń między neuronami. To powoduje, ze zmienia się nasze myślenie, pogląd na świat. Dzięki temu też, możliwe jest właściwe podjęcie opieki nad potomkiem. Coś w tym jest. Jeszcze na początku listopada nie wyobrażałam sobie jak to będzie, jak się odważę wziąć maleństwo na ręce, skąd będę wiedziała, że jest głodne, jak go wykąpać. Po kilku godzinach z dzieckiem stałam się niemalże ekspertem. 
Dzisiaj Młody kończy dwa miesiące. Jest ciekawym świata i wesołym niemowlaczkiem. Dotarliśmy się już w naszych rolach matki i syna, dzieciątko zadomowiło się na tym świecie, tak obcym i nieznanym dla niego na początku. Oczywiście wprowadzam już syna w świat literatury. Na razie czytam mu głównie moje książki, ale bardzo też lubi nieśmiertelne wiersze Brzechwy i Tuwima. Mam nadzieje, że kiedy dorośnie, czytanie będzie mu sprawiało tyle przyjemności i radości co mi.
 Niemowlę w domu zabiera młodym rodzicom sporo czasu. To prawda. Teoretycznie dużo śpi, ale cóż z tego, skoro razem z nim często padam i ja po nie- do- końca- przespanej nocy. Jednak na dobrą książkę musi się znaleźć czas. Na swoje miejsce na blogu czekają już dwie styczniowe pozycje. Ale najpierw uporajmy się z poprzednimi dwunastoma miesiącami. 

Przeczytałam 72 książki. Co jest zbliżonym wynikiem do tych z poprzednich lat. 23 polskich autorów, to mój mały rekord. 11 książek przeczytanych w oryginale, to nieźle, ale jednak w poprzednich latach czytałam więcej po angielsku. Pełną listę książek umieszczam poniżej, może kogoś zainspiruje. 

Nie podejmę się wskazania jednej książki roku. Postanowiłam jednak wyróżnić trzy pozycje, które wywarły na mnie w tym roku największe wrażenie:

Tiziano Terzani „Nic nie zdarza się przypadkiem”
Pisałam o niej na blogu. 

Joanna Olczak-Ronikier „W ogrodzie pamięci”
Autorka snuje opowieść o swojej rodzinie na przestrzeni ponad stu lat. Udało jej się nie wprowadzić chaosu mimo, że opowiada o tak wielu ludziach. Tworzy spójną, fascynującą opowieść o rodzinie i o Polsce. Wspaniała książka.

Artur Domosławski „Kapuściński non-fiction”
Wiele było swego czasu kontrowersji wokół tej książki. Rozumiem punkt widzenia Domosławskiego. Książka ważna chociażby z tego powodu, że przetarła szlaki innym nie pomnikowym, a możliwie obiektywnym biografiom, ukazujących to, co w człowieku dobre i to czego w swoim życiu mógł się wstydzić.

Przeczytane w 2012



1.
Cormac McCarthy
Krwawy południk
2.
Marion Zimmer Bradley
Mgły Avalonu
3.
Howard Jacobson
The Finkler Qustion
4.
Zbigniew Fronczek
Romans w Lublinie
5.
Tiziano Terzani
Nic nie zdarza się przypadkiem
6.
Joseph Conrad
Jądro ciemności
7.
Joanna Olczak-Ronikier
W ogrodzie pamięci
8.
William Faulkner
Wściekłość i wrzask
9.
Paul Theroux
Pociąg widmo do Gwiazdy Wschodu. Szlakiem Wielkiego bazaru kolejowego
10.
Julian Barnes
The Sense of an Ending
11.
Wojciech Tochman
Dzisiaj narysujemy śmierć
12.
Jonathan Littell
Łaskawe
13.
Ann Patchett
Bel Canto
14.
Vladimir Nabokov
List, który nigdy nie dotarł do Rosji i inne opowiadania
15.
Fabienne Verdier
Pasażerka ciszy. 10 lat w Chinach
16.
Magdalena Zawadzka
Gustaw i ja
17.
Zbigniew Domino
Syberiada polska
18.
Stefan Chwin
Dziennik dla dorosłych
19.
Umberto Eco
Trzecie zapiski na pudełku od zapałek
20.
William  Faulkner
Absalomie, Absalomie…
21.
Czesław Miłosz
Piesek przydrożny
22.
V.S. Naipaul
A Bend in the River
23.
Maria Kuncewiczowa
Klucze
24.
Jacek Dehnel
Saturn
25.
Peter Carey
Parrot and Olivier in America
26.
Maria Kuncewiczowa
Fantasia alla polacca
27.
Jack Kerouac
W drodze
28.
Maria Kuncewiczowa
Gaj oliwny
29.
Maria Kuncewiczowa
Cudzoziemka
30.
Jacek Hugo Bader
W rajskiej dolinie wśród zielska
31.
Aksionow
Wyspa Krym
32.
Janusz Głowacki
Z głowy
33.
Okhrent
Czarna księga kobiet
38.
Juli Zech
Cisza jest dźwiękiem. Podróż do Bośni
44.
Ian McEwan
On Chesil Beach
45.
DJ Taylor
Derby Day
34.
Mariusz Ziomecki
Mr. Pebble i Gruda
35.
Sandor Marai
Dziennik
36.
Paulo Lins
Miasto Boga
39.
Lew Tołstoj
Sonata Kreutzerowska
41.
Stephen Hawking
Wielki Projekt
42.
Wojciech Jagielski
Modlitwa o deszcz
46.
Yoani Sanchez
Cuba Libre
37.
Chufo Llorenc
Władca Barcelony
40.
Dostojewski
Idiota
43.
Jacek Dukaj
Perfekcyjna niedoskonałość
47.
Jacek Hugo Bader
Dzienniki kołymskie
48.
Krzysztof Varga
Nagrobek z lastryko
49.
Andrzej Stasiuk
Fado
52.
Martin Amis
London Fields
50.
Wiesław Myśliwski
Kamień na kamieniu
51.
Olga Tokarczuk
Prowadź swój pług przez kości umarłych
53.
Jose Saramago
Ewangelia według Jezusa Chrystusa
54.
Alice Munro
Friend of my Youth
55.
Mario Vargas Llosa
Jak ryba w wodzie
56.
J.M.G. Le Clezio
Urania
57.
Stanisław Lem
Solaris
58.
DBC Pierre
Vernon God Little
59.
V.S. Naipaul
A Way in the World
60.
Artur Domosławski
Kapuściński non-fiction
61.
Adam Zagajewski
Dwa miasta
62.
Tomasz Mann
Buddenbrookowie
63.
Norman Doidge
Brain That Changes Itself
64.
Vladimir Nabokov
Pnin
65.
Oliver Sacks
Antropolog na Marsie
66.
Jose Saramago
Historia oblężenia Lizbony
67.
Andrea Levy
The Long Song
68.
Terry Pratchett
Kosiarz
69.
Pascal Mercier
Nocny pociąg do Lizbony
70.
Mariusz Szczygieł
Zrób sobie raj
71.
Alice Munro
Widok z Castle Rock
72.
Oliver Sacks
Wyspa daltonistów i wyspa sagowców























































































































































































































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz